Kjøpsguide for brettspill: Her er handlelista for å kickstarte samlingen

Det nærmer seg ti år siden vi i Topp Fem-podcasten begynte å spille brettspill sammen. Innen nå har vi nok minst 100 ulike spill oss imellom – og desto flere gode minner med dem. Kort fortalt: Vi ble skikkelig hekta.

I denne ukens episode av Topp Fem tok vi for oss beste «gateway-brettspill». Hva det betyr er kanskje litt vagt, men det ligger i navnet at disse spillene skal fungere som døråpnere – til en ny og forunderlig verden …

Her går vi gjennom alle spillene vi diskuterte i ukens episode. Se på det som en start-guide til brettspill som hobby, eller en handleliste for å kickstarte samlingen.

Det spillene har til felles, er at de er akkurat eksotiske og spennende nok til at tanta di neppe har prøvd dem, men samtidig overkommelige dersom brettspill for deg betyr «Trivial Pursuit» og «Monopol». Altså perfekt dersom du kan tenke deg å ta interessen – og samlingen din – til et nivå over de klassiske hyttespillene.

Podcasten fungerer jo slik at vi går inn i episoden med hver vår liste, som er hemmelig for de andre. Så starter vi på bunn, med hver våre femteplasser, der to av tre skal elimineres før vi går videre. Hele poenget er å komme frem til en felles liste – og denne kan du se helt nederst. Men alt som er nominert her er verd å sjekke ut, og vi tar dem i tur og orden.

Thomas’ liste

Dette er en perfekt handleliste om du ønsker deg en liten, sosial brettspillsamling med god variasjon! Fokuset var å sørge for at det skulle være noe for enhver smak, og til enhver anledning. Spillene på listen min er relativt «snille», er tilgjengelige for kjøp og best av alt: De inneholder ingen fuckings terninger.

5. One Night Ultimate Werewolf

Sjanger: Party/Social deduction

Tid: 10 min.

Antall spillere: 4-10 (best med 6/8)

Pris: 214,- hos GameZone.no

Social deduction-sjangeren har de siste årene vokst seg til en veldig populær brettspillsjanger. Spill i denne sjangeren kjennetegnes av at man er en større gruppe, hvor én eller flere av spillerne i hemmelighet jobber mot de andre. I samråd skal man dermed forsøke å finne de skjulte forræderne.

Denne typen spill kan være en stor sosial terskel å trå over for enkelte – rett og slett fordi de er fine folk fra møblerte hjem som ikke liker å lyve andre rett opp i ansiktet. Men det er her jeg mener «One Night Ultimate Werewolf» skiller seg fra andre spill i samme sjanger.

I «One Night» har nemlig de fleste av spillerne en skjult rolle. Dette gjør at man defineres i større grad enn bare «snill» og «slem», noe som gjør det lettere å bidra til forræderjakten. Du har en flik av informasjon, som kan være essensiell for å løse mysteriet! I tillegg har man kun fem minutter på seg til å lande på den/de man tror er en ulv i … menneskeklær, I guess? Dette gir spillet en nerve og et tempo som engasjerer selv den mest stoiske blant oss.

4. Forbidden Desert

Sjanger: Co-op/Familie

Tid: 45 min.

Antall spillere: 2-5

Pris: 348,- hos GameZone.no

Brettspill trenger ikke alltid utkåre vinnere og tapere. Hva om dere alle ble vinnere? Eller om dere tapte kollektivt, som den gjengen med tapere du og vennene dine er? Hvis du er glad i å samarbeide med dine nære og kjære om å slå umulige odds, som å ikke krangle på bilferie f.eks., er kanskje et co-op spill tingen for deg!

I «Forbidden Desert» har man kræsjlandet i ørkenen. Målet er å samle flydelene og komme seg til hælvette vekk før man tørster ihjæl eller blir begravet i sanden. Alle spillerne har unike egenskaper, man forsøker å bruke som bidrag i den desperate kampen mot naturkreftene!

Spillet er intenst, og hjertet tar uvelkomment plass i halsen hver gang med trekker kort fra «drittbunken» (som forteller hvor stormen beveger seg, om den blir verre, eller om det er på tide å ta den siste slurken av vannflaska. Anbefales!

3. Codenames

Sjanger: Party

Tid: 25 min.

Antall spillere: Uendelig (best med 6/8)

Pris: 177,- hos GameZone.no

Har du en spion i magen? Eller kanskje du bare liker å leke med ord? Eller kanskje du synes begge de to tingene høres litt nørd ut? Faktisk er «Codenames» kanskje det minst nørdete spillet på lista!

Få spill slår an like godt på en fest som «Codenames»! For en uerfaren spiller kan designet, pitchen og regelforklaringen få dette til å virke som verdens hardeste pute. Men når man kommer i gang, og spionmesteren har gitt sin første kode, er man hooked. Sånn seriøst.

I spillet sitter man overfor en rubrikk på 25 ord. Man deler inn deltagerne i to lag – blått og rødt – og hvert lag utnevner en spionmester. En fasit avslører for spionmestrene hvilke av de 25 ordene som er røde og blå hemmelige agenter. Målet er å få lagkameratene sine til å finne de rette agentene (ordene).

2. Patchwork

Sjanger: 2-player/Abstrakt

Tid: 30 min.

Antall spillere: 2

Pris: 198,- hos GameZone.no

Og i serien «geniale spill som er umulige å pitche fordi de høres altfor teite ut» har vi kommet til: «Patchwork»! Spillet for to, hvor man duellerer i å lage et lappeteppe!

Begge spillere har et lite, tomt brett foran seg, mens det i midten av bordet ligger en drøss av lapper i forskjellige størrelser og fasonger. Målet med spillet er å kjøpe lapper og plassere dem på spillbrettet ditt. Eller «sy dem inn i lappeteppet ditt», om du vil. Spilleren som klarer å bruke ressursene sine riktigst, og lager det mest komplette lappeteppet, vinner.

Spillet er like lett å lære som det er å forhåndsdømme, og gir deg drøssevis med deilig sinnsro over å få umulige former til å passe sammen. Spillet blir alltid jevnere enn man tror, og er akkurat langt nok til at man orker en rematch. Det eneste draw-backet med spillet er at bare to kan være med.

1. Carcassonne

Sjanger: Strategi/Familie

Tid: 45 min.

Antall spillere: 2-5

Pris: 188,- for grunnspillet hos GameZone.no

«Carcassonne» er trolig kjent for de fleste allerede, og er et av spillene som vil være like populært på hytter om 25 år, som Monopol og Settlers er i dag. Så om 25 år sitter det kanskje tre andre tullebukker og lager en topp fem-liste hvor de gir deg alternativer til denne moderne klassikeren.

I «Carcassonne» starter du uten en brett, men med en masse brikker med bildesiden ned. Gjennom å trekke og deretter legge ned brikker, bygger man etter hvert et kart. Målet er å ha flest mulig poeng ved spillets slutt, som du skaffer gjennom å bygge byer, len og veier.

Husker du følelsen av å se på et verdenskart når du var liten? Det er ca. like tilfredsstillende å se landskapet i «Carcassonne» ta form. Hele kroppen din roper «yes» når du trekker akkurat den veibrikken du trenger. Strateginivået er midt på treet og det passer derfor absolutt alle. Og selv om det er veldig kompetitivt er det ikke ondsinnet på noen som helst måte.

Mats’ liste: 

5. Tsuro

Sjanger: Abstrakt/Familie

Tid: 15 min

Antall spillere: 2-8

Pris: 298,- hos GameZone.no

Vi har vel alle alltid drømt om å være en kinesisk drage på den evige ferd mot guddommelig visdom. Nuvel, kanskje har ikke alle det, men i spillet Tsuro styrer du i alle fall en slik drage. Svulstig premiss til tross: spillet er veldig enkelt å spille, men desto morsommere. Kort forklart spiller man ved å legge ut firkantede fliser, som styrer brikken din videre. Spillebrettet vil etterhvert dannes av disse brikkene, som utgjør et mylder av ulike «livslinjer». Målet er å være den siste spilleren igjen, som ikke har blitt slått ut av brettet.

Det mest elegante ved spillets design er at alle flisene som legges ut alltid har fire linjer som berører de fire kantene på brikken, slik at alle fliser alltid kan spilles. Spillet er utrolig lett å lære, veldig morsomt å spille, og har stor gjenspillbarhetsverdi. Dette kan du gi i gave til nevø på 6 år, såvel som til oldefar på 600.

4. Munchkin

Sjanger: Party/Humor/Fantasy

Tid: 1-2 timer

Antall spillere: 3-6

Pris: 244 kr for Munchkin Deluxe (startpakke med spillbrett) hos GameZone.no

Munchkin er et av spillene som gjorde meg nysgjerrig på litt mer avanserte brettspill. Jeg oppdaget det via Geek & Sundry-serien Tabletop på YouTube, hvor Wil Wheaton og vennene hans spiller brettspill foran kamera. Da jeg så episoden med Munchkin, ble jeg raskt engasjert av spillets lekne natur og enkle mekanikk:

I Munchkin styrer du en liten eventyrer, som skal kjempe seg vei gjennom huler og grotter, og nedkjempe monstre av ymse humoristiske karakter. Målet ved spillet er å nå nivå 10 før de andre spillerne. Dette gjør du ved å beseire nevnte monstre. For å gjøre figuren sin sterkere, tilegner man seg utstyr, som drøye våpen (f.eks «The Sword of Slaying Everything Except Squid») og nyttige rustningsdeler (f.eks «Boots of Butt-Kicking»). Kort sagt: dette er en parodi på fantasy-baserte rollespill, som ofte tar seg selv ganske høytidelig.

Den viktigste delen av Munchkin, er imidlertid elementet av forræderi og backstabbing. Når en spiller slåss mot et monster, bør de andre forsøke å sabotere spilleren for å forhindre at vedkommende går opp i nivå. Det kan mildt sagt bli noget ampert av slikt, da man eventuelt straffes for å tape kampen mot et monster. Og den straffen kan være grusom.
Spillet legger også opp til at om man møter et monster man ikke kan beseire på egen hånd, kan man be en annen spiller om hjelp, mot at man deler byttet. Da deler man også straffen, med mindre den andre spilleren klarer å slippe unna ved å ha et fiffig kort på hånden.

Munchkin har blitt svært populært de siste årene, noe som naturligvis melkes for det det er verdt av produsenten. Resultatet er en myriade av ulike Munchkin-spill, en jungel det er lett å gå seg vill i. Selv er jeg en purist, som stort sett holder meg til det originale Munchkin, men jeg har også sansen for Ville Vesten-versjonen The Good, The Bad and The Munchkin.

3. Small World

Sjanger: Strategi/Familie

Tid: 40-80 min

Antall spillere: 2-5

Pris: 348,- hos GameZone.no

Tenk deg at du er en hobbit. Du bor i hobbitland, sammen med en god slump andre hobbiter, og det er én ting som gjør at dere trives ekstra godt: dere er landbrukere, som betyr at dere tjener ekstra godt på kornet dere utvinner. Alt er vel i hobbitland. Men en dag kommer det er kompani med rottemenn over fjellet, og driver alle hobbitvennene dine på flukt. Og ikke nok med det: rottefolket er jaggu vandøde også! Oh, the horror!

Dette er Small World. Spillet hvor du og vennene dine velger dere et folkeslag med en tilfeldig generert egenskap, og forsøker å klore til dere mest mulig gevinst i en altfor trang verden. Spillet handler dessuten om å vite når man skal ta inn årene, la naturen gå sin gang, og rett og slett dø ut. For slik de synger i sangen, kan ein skigard aldri vara evig, vet du. Kan a-A-aldri vara evig.

Small World er en god introduksjon til area control-spill, hvor man scorer poeng på å kontrollere områder. Dette virker kanskje komplisert, men i dette tilfelle er spillmekanikken svært enkel. Dette gjør at spillet både er veldig enkelt å lære, samt at terskelen for å spille det igjen aldri er for høy. Spillet er sjarmerende og hyggelig, og et must i en seriøs spillsamling.

2. Cosmic Encounter

Sjanger: Strategi/Tematisk

Tid: 1-2 timer

Antall spillere: 3-5

Pris: 498,- hos GameZone.no

Okei, her er et premiss som kanskje kan skremme en uerfaren brettspiller: hva med et politisk makt- og diplomatispill i verdensrommet? Slik er nemlig Cosmic Encounter, hvor hver spiller styrer lederen for en intergalaktisk rase som forsøker å tilrive seg dominans over Kosmos. Men frykt ikke: spillet er ikke på langt nær så innviklet som det kan virke. Det er relativt få spillebrikker, og mekanikken er ukomplisert.

Det som gjør spillet så bra, er at alle rasene har en egenskap. For eksempel har du Grudge, eller Nagerne på godt norsk, som blir skikkelig furt om du ikke aksepterer invitasjonen til allianse, og dermed saboterer et av skipene dine. Andre gode eksempler er Loser/Taperen, som vinner kamper ved å tape dem, og Spiff, som kan kræsjlande på fiendens planet og opprette en base der når han taper en kamp (sett inn passende Tommy & Tigern-referanse her). Listen er lang og knallsterk.

Spillet er lett nok å lære, men nok litt vanskelig å mestre. Likevel har det en enorm gjenspillbarhetsverdi, og blir bare bedre og morsommere for hver gang man spiller. I tillegg kan det fungere som en døråpner for større og tyngre spill i samme sjanger, f.eks Game of Thrones-spillet.

For ytterligere lovord, sjekk ut spillbloggen Shut up and sit down!’s omtale av spillet. De digger de greiene der.

1. Avalon

Sjanger: Party/Social deduction

Tid: 30 min

Antall spillere: 5-10

Pris: 174,- hos GameZone.no

Øverst på min liste troner Avalon, hvor du og medspillerne dine er riddere av det runde bord. Dere skal utføre oppdrag for kong Arthur. Det dere ikke vet, er at den onde trollmannen Mordred har infiltrert deres edle rekker med sine utspekulerte undersåtter. Deres jobb er å sabotere oppdragene Arthur og vennene hans forsøker å utføre. Og oppi det hele sitter Merlin, kongens rådgiver, som kjenner de ondes identitet. Han kan imidlertid ikke gjøre seg kjent, da han i så fall nærmest garantert vil bli myrdet av de onde, slik at de gode taper.

Vi har spilt mange runder med Avalon, og det er like spennende hver bidige gang. Spillet føyer seg inn i rekken av «social deduction»-spill, som inkluderer One Night Ultimate Werewolf, Mafia de Cuba, og mange andre kremspill. Spiller gir plass til alt fra 5 til 10 spillere, og du skal være bra kald i fisken om du ikke får harahjerte av spenningen i dette spillet. Sjelden har jeg følt meg så mektig etter å ha lurt de andre spillerne trill rundt, eller på samme måte så rasende over selv å ha blitt lurt. Bordflipping oppetter veggene.

Spillet er lett å lære, og erfaringsmessig svært engasjerende. Jeg har hatt veldig mye moro med det i mange forskjellige sosiale settinger, og det passer godt både på vors, nach, eller på brettspillkveld med gode venner og kolleger. Når man har begynt å bli komfortabel med spillets mekanikk, kan man gjøre spillet enda mer interessant ved å gi flere spillere ulike tilleggsroller: f.eks Percival, som vet hvem Merlin er og har som jobb å beskytte ham; Morgana, som utgir seg for å være Merlin overfor Percival; eller min favoritt Oberon, som er ond, men ikke vet hvem de andre onde er og heller ikke gir seg til kjenne for dem. Alltid gøy med ei løs kanon på dekk, si.

Gøy å vite: spillet er bygd på samme mekanikk som The Resistance, som tar utgangspunkt i en futuristisk, dystopisk science fiction-setting.

Mikaels liste

5. Small World

Sjanger: Strategi/Familie

Tid: 40-80 min

Antall spillere: 2-5

Pris: 348,- hos GameZone.no

Hva dette spillet dreier seg om, er allerede godt beskrevet av Mats. For min del kom det inn på lista litt på tampen – egentlig hadde jeg tenkt til å gå for et litt mer tradisjonelt valg, og da sannsynligvis «Carcassonne». Jeg landet likevel på «Small World» fordi det, i større grad enn (etter min mening) mer åpenbare valg som «Carcassonne», «Settlers of Catan» eller «Ticket to Ride», virkelig føltes nytt og spennende da jeg først prøvde det – liksom et glimt inn i en ny verden.

Det er riktignok ikke et spill jeg ofte vender tilbake til nå (det er nok 3-4 år siden sist), men dette var det definitivt en øyeåpner. Kanskje det kan være det for deg, også?

4. Kampen om Norge

Sjanger: Strategi/Krig

Tid: 3 timer

Antall spillere: 2-3

Pris: 398,- hos GameZone.no

Et sted midt imellom «Risk» og mer avanserte krigs- og strategispill finner du «Kampen om Norge». Ja, greit, det er norsk og derfor sikkert traust og dårlig og lite gjennomtenkt og smått og kjipt – tenker du. Og, greit, det er faktisk ikke verdens beste brettspill gjennom alle tider, heller. Men det trenger det ikke å være.

For meg var dette en positiv overraskelse, kanskje nettopp fordi jeg delte de samme fordommene. At det ikke er så overveldende er til spillets fordel, fordi det samtidig har nok dybde til å være interessant. Og spesielt fordi du har valget mellom å spille med enkle eller avanserte regler.

«Kampen om Norge» er for 2-3 spillere, og tar for seg – hold deg fast! – invasjonen av Norge under 2. verdenskrig. Du spiller som øverstkommanderende enten for Tyskland, eller for Norge og/eller deres allierte. Foran dere har dere et norgeskart med minifigurer som representerer tropper; dere har hver deres hånd med kort som gir tilgang på visse ressurser og handlinger, og dere har terninger som avgjør slag.

Det er en del flaks involvert, men det krever også at du faktisk tenker litt, og det setter jeg pris på. Du kommer til å tape om du aldri kaster noen seksere – men om du kaster som en gud og samtidig spiller som en dust, kan du fort tape da òg.

3. Love Letter

Sjanger: Familie/Kortspill/Deduction

Tid: 20 min

Antall spillere: 2-4

Pris: 148,- hos GameZone.no

«Love Letter» er et spill du får plass til i lomma. Det er for 2-4 spillere og kan læres bort på like mange minutter. Du kan spille det på toget eller på hytta, og få med hvem som helst. Det er med andre ord veldig enkelt, portabelt, og genialt å introdusere for nye spillere – siden det også, viktigst av alt, også er veldig trivelig og morsomt.

Spillet går ut på å få levert et kjærlighetsbrev til prinsessa – som i praksis vil betyr at du prøver å sitte igjen med høyest mulig kort. Kortene er det totalt 16 av, og hvert av dem har en karakter, en verdi og en funksjon. Alle har ett kort på hånden til enhver tid, og for å vinne må du dedusere hvilket kort de andre har, for så å prøve å slå dem ut av runden. På din tur trekker du et nytt kort fra bunken og spiller ett av de to du da holder. Har du for eksempel en vakt (nr. 1, et kort det finnes fem av) kan du gjette direkte hva en annen spiller har, og treffer du, er de ute; spiller du en konge (nr. 6, som det finnes ett av) kan du tvinge noen til å bytte hånd med deg, og så videre.

Det går lynkjapt, og dere kommer til å spille mange runder og knive om å vinne flest.

2. Flamme Rouge

Sjanger: Familie/Racing

Tid: 30-40 min

Antall spillere: 2-4

Pris: 368,- hos GameZone.no

Herregud så stas dette spillet er! Jeg ble introdusert for det relativt nylig (av Thomas) og falt for det umiddelbart. Det er et sykkelspill, med førstemann til mål, i deilig retro-stil og topp stemning. Det du finner i spillboksen ligner på et puslespill: Rette strekninger og svinger av en landevei med to felt, med påmalte sauer og traktorer, der rød eller blå grafikk markerer opp- og nedoverbakker. Banen dere bygger følger en oppskrift, fra et kort dere trekker tilfeldig. På denne landeveien skal du føre dine to syklister fram til seier.

Alle har nemlig to syklister på laget: en sprinter, som har stor toppfart, men er ujevn; og en rouleur, som er skikkelig seig i bakkene. Hvis du går i brudd fra feltet og ender turen din uten noen foran deg, blir du sliten og må trekke et sliten-kort. Faller du bakpå fra feltet, skjer det samme. Ligger du imidlertid rett bak noen andre, kan tjene på «slipstreaming» og spare krefter. Spillet handler dermed om timing, og litt om å treffe på kortene (med antall felt) du kan velge mellom hver runde.

Det er ganske enkelt å lære, og er spennende helt til målstreken. Det finnes også en offisiell app der en kan holde styr på sammenlagtresultatene hvis dere vil kjøre flere etapper, altså en tour. Anbefales på det varmeste!

1. Codenames

Sjanger: Party

Tid: 25 min.

Antall spillere: Uendelig (best med 6/8)

Pris: 177,- hos GameZone.no

«Codenames» er et spill jeg har introdusert for kollegaer, på hytteturer, og i godt lag på lørdagskvelden – ofte for folk som ikke er direkte positive til tanken på å sette seg ned å spille. Men etter litt innledende forvirring med å forklare reglene, går det ikke lang tid før all skepsis er glemt – og folk virkelig har det skikkelig moro.

Dette er et spill der du både virkelig må tenke (spesielt om du er spionmester), der konkurranseinstinktet kommer til å kicke inn, og der det alltid oppstår mengder av latterkuler. Det passer i omtrent alle mulige sosiale settinger, eller er kjekt å varme opp med før dere skal spille noe større og tyngre.

Vår felles liste

For å høre mer om alle disse spillene, og høre oss diskutere dem opp mot hverandre, anbefaler vi å gå tilbake og høre episoden.

Den felles lista vi til slutt ender opp med er som følger:

5. «Tsuro»

4. «Forbidden Desert»

3. «Love Letter»

2. «Patchwork»

1. «Codenames»

For flere lister, følg oss og abonner på Topp Fem der du finner podcaster.

Ny episode hver tirsdag!

7 kommentarer til «Kjøpsguide for brettspill: Her er handlelista for å kickstarte samlingen»

  1. Herlighet, bildet til carcassonne gir ingen mening, kan dere ikke spillet eller? Kan ikke ha en brikke på en ferdigbygget vei, og hvrfor STÅR bonden oppreist? Dette er blasfemi!

  2. Ser ut som det er mange spill jeg må prøve!
    For tiden er det disse spillene det går i:
    Carcassonne
    Munchkin
    Settlers of Catan
    Exploding kittens
    One Night Ultimate Werewolf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.