5000 hvite menn – et (mislykket) forsøk på å finne 5 minoritetspersoner som vinner Oscar på søndag

Lars Longva er ukens gjestespaltist hos Topp Fem. Lars sørger til daglig for at bra film distribueres til din lokale kino, men har naturligvis også mange andre jern i ilden. Er glad i turer i skog og mark.

And the male nominees are… Kledd i svart for å markere #MeToo-kampanjen understreket Natalie Portman hvor lite innvirkning denne kampanjen hadde hatt da hun introduserte publikumet på årets Golden Globe-utdeling for de fem hvite mennene som var nominert til prisen for beste regi. Og på søndag er det duket for Globes’ konservative bestefar: Oscars.

Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ årlige prisutdeling er uten tvil årets største filmarrangement, og har enorm innflytelse på hva som blir produsert og vist av film, verden over. Men til tross for å finne sted i det selverklærte liberale filmmiljøet i den liberale byen Los Angeles i den liberale staten California, sliter denne prisutdelingen med å greie å inkludere noe som kan i det hele tatt ligne på et mangfold, i verdens mest mangfoldige land.

Det koker fort ned til at prisutdelingen faktisk representerer en virkelighet i mye større grad enn rettferdighet. For i den svære industrien som er Hollywood så er det fortsatt svært vanskelig for noen som ikke ligner på Harvey Weinstein eller Steven Spielberg å få en annen jobb enn statist.

Men med så stor innflytelse som Oscars har på bransjen så gjøres det aktive grep for å endre dette. Kampanjer som #OscarsSoWhite  / #BlackLivesMatter og årets #MeToo / #TimesUp skal sette lys på problemene. Samtidig innlemmet tidligere direktør for Akademiet, Cheryl Boone Isaacs, i 2016 nesten 700 nye medlemmer i akademiet, alle enten kvinner eller av etnisk minoritetsbakgrunn. Men dette har i svært liten grad hatt noe innvirkning som helst.

Til tross for fjorårets overraskende fadese i utdelingen av beste film, så er egentlig resultatet av prisutdelingen pinlig forutsigbart. Og det handler om hvem «sin tur» det er, ikke om kjønns- og minoritetspolitikk. I år, som de foregående 89 årene, er det ganske enkelt å forutsi vinnerne, og etter å ha gått igjennom dem så er det like vanskelig som tidligere å egentlig se noen tegn på «det liberale Hollywood».

Her er fem personer som kommer til å vinne Oscar-priser på søndag, som ikke er enten hvit eller mann (beste kvinnelige hovedrolle og birolle ekskludert, ettersom de ikke kan vinnes av en mann. Men ta det med ro, de er hvite de også):

5. Under tvil: Guillermo del Toro og Sebastián Leilo for henholdsvis The Shape of Water (beste regi) og En Fantastisk Kvinne (beste utenlandske)

Grunnen til at disse to er slått samme er fordi de egentlig er ganske hvite menn. Men ettersom del Toro er meksikansk og Leilo er chilensk så skal de få settes utenfor hvite menn-boksen i denne sammenheng. Nå skal det også sies at Leilo fort kan tape prisen for beste utenlandske film til Ruben Östlund. En hvit mann.

Guillermo del Toro. En forholdsvis hvit mann.

4. Beste sminke og hår: Kazuhiro Tsuji, David Malinowski og Lucy Sibbick for Darkest Hour

Protesejobben som forvandlet halsen til Gary Oldman til halsen til Winston Churchill fortjener alle de prisene den kan høste. Upåklagelig utført av japanskættede Kazuhiro Tsuji, Lucy Sibbick og for sikkerhets skyld David Malinowski, en hvit mann.

3. Beste sang: Kristen Anderson-Lopez og Robert Lopez for “Remember Me” fra Coco

Ekteparet Kristen Anderson-Lopez og Robert Lopez er de monsterne som introduserte verden for “Let It Go”. De er nå tilbake med “Remember Me” fra animasjonsfilmen Coco. Kristen kjønnsidentifiserer seg som kvinne og Robert er av filippinsk bakgrunn. Vi kan vel applaudere det, og lite annet. Slutt å lag musikk please.

2. Beste dokumentar: Agnès Varga for Faces Places

Belgiske Agnès Varga er en dokumentar-veteran og hennes film Visages villages var en av snakkisene under fjorårets Cannes. For sikkerhets skyld har hun fått med seg en ko-regissør: fotografen og kunstneren JR, en hvit mann.

1. Beste originale manus: Jordan Peele for Get Out

Den afro-amerikanske komikeren Jordan Peele er mest kjent for Comedy Central-programmet Key & Peele og debuterte som manusforfatter og regissør med thrilleren Get Out. Den ble overraskende nok en kassasuksess og har blitt belønnet med fire oscar-nominasjoner. Den eneste den ligger an til å vinne er prisen for beste originale manus. Den får dog sterk konkurranse fra Three Billboards Outside Ebbing, Missouri som for sikkerhets skyld er skrevet av Martin McDonagh, en hvit mann.

Det er det hele. Alle andre priser vinnes mest sannsynlig av hvite menn.

Beste film, skuespillerprisene (som sagt så vinner selvfølgelig kvinner de to prisene for beste kvinne, men begge er hvite som snø), begge manusprisene og alle de tekniske prisene. 14 av 17 priser som kan vinnes av begge kjønn vinnes av menn, og to av de tre som ikke gjør det deles mellom en mann og en kvinne. 16 av 21 priser vinnes av hvite. Til og med i deler av bransjen hvor kvinner lenge har vært godt representert som klipp og kostyme. Alt vinnes av hvite menn. Så kampen er ikke over.

Disclosure: Jeg mener over hodet ikke at prisene er ufortjente, mitt poeng er at bransjen ikke lar nok kvinner eller mennesker med etnisk minoritetsbakgrunn komme til og få prøve seg. Helt seriøst, Greta Gertwig er den femte kvinnen noen sinne som har blitt nominert til regipris.

Full liste over sannsynlige vinnere:

  • Beste film: Three Billboards (mottas av regi og produsenter, hvite menn)
  • Beste regi: Guillermo del Toro – The Shape of Water
  • Beste kvinnlige skuespiller: Frances McDormand – Three Billboards
  • Beste mannlige skuespiller: Gary Oldman – Darkest Hour
  • Beste kvinnlige birolle: Allison Janney – I, Tonya
  • Beste mannlige birolle: Sam Rockwell – Three Billboards
  • Beste originalmanus: Jordan Peele – Get Out
  • Beste adapterte manus: James Ivory – Call Me By Your Name
  • Beste foto: Roger Deakins – Blade Runner 2049
  • Beste utenlandske film: Sebastián Leilo – En Fantastisk Kvinne
  • Beste dokumentar: Agnes Varda og JR – Faces Places
  • Beste animasjonsfilm: Lee Unkrich og Adrian Molina – Coco
  • Beste kostyme: Mark Bridges – Phantom Thread
  • Beste klipp: Lee Smith – Dunkirk
  • Beste produksjonsdesign: Paul D. Austerberry – The Shape of Water
  • Beste lydmiks: Mark Weingarten – Dunkirk
  • Beste lydklipp: Richard King – Dunkirk
  • Beste sminke og hår: Tsuji, Sibbick og Malinowski for Darkest Hour
  • Beste score: Alexandre Desplat for The Shape of Water
  • Beste sang: Kristen Anderson-Lopez og Robert Lopez for Coco

Hvem tror du vinner Oscar i år? Tror du overvekten av hvite mannlige prisvinnere blir like enorm som vi forespeiler her? Fortell oss om det i kommentarfeltet eller på Facebook!

– Lars

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *