Topp 5 asiatiske filmer, siste 25 år

Skrevet av: Mikael

Topp Fem er en ukentlig podcast med ny episode hver tirsdag– og fra nå får du også en ny liste i bloggform på fredager!

Først ut: Mikaels topp 5 filmer fra Øst- og Sørøst-Asia, fra de siste 25 årene.

Å skulle lage en sånn liste er for øvrig ikke bare vanskelig, men trolig beint fram pretensiøst. Når det er sagt, har kanskje forsøket en viss verdi i seg selv? Om ikke annet, så for å sette igang en dialog. Du – ja, du! – er mer enn velkommen til å dele innspill, anbefalinger og din egen liste i kommentarfeltet.

Kriterier og forbehold

Har du hørt Topp Fem-podden, har du antagelig fått med deg at vi er glad i Studio Ghibli. Topp 5 anime sparer vi imidlertid til senere; her er det kun tatt med «live action». Og for ikke å måtte ta stilling til filmer som «Persepolis» og «Nader og Simin – et brudd» (begge fra Iran), er området avgrenset til Øst- og Sørøst-Asia – altså land som Kina, Taiwan, Japan, Indonesia og Sør-Korea. (Spoiler alert: faktisk nøyaktig de landene …).

Jeg har for så vidt sett en del asiatisk film. Men jeg har selvsagt likevel bare skrapt i overflaten. «The Handmaiden», «Memories of Murder» og «The Assassin» er bare tre av en drøss med eksempler på kritikerroste filmer som sikkert kunne vært på denne lista, men som jeg rett og slett ikke har sett.

Så, med alt dette i mente … her er lista.


5. Snikende tiger, skjult drage

Land: Taiwan ⎜ Regi: Ang Lee ⎜ År: 2000

Fenomenet «gateway» har vi vært inne på i podcasten, da vi snakket om døråpnere til brettspillenes forunderlige verden (finnes i bloggform). Skulle en ta samme innfallsvinkel på asiatisk film, er det vanskelig å komme unna «Snikende tiger, skjult drage».

Regissør Ang Lee hadde på dette tidspunktet allerede jobbet i USA og Storbritannia. Her vendte han hjem til Taiwan for å lage taiwansk/kinesisk sjangerfilm. Det er velkjent at han jobbet med blant andre koreografen Yuen Woo-ping, som da nettopp hadde vært med på å lage liten film kalt «The Matrix». Dermed lå det vel kanskje til rette for at denne skulle bli lagt merke til også i Vesten.

Filmen ble da også nominert til hele ti Oscar, hvorav den vant fire, inkludert Beste fremmedspråklige film.

Handlingen – her knabber jeg oppsummeringen fra Wikipedia – følger krigeren Li Mu-bai. Han har et magisk sverd som blir stjålet, og sammen med sin kvinnelige venn Yu Shu-lien forsøker han å finne den mystiske Jadereven og hennes medhjelper, den unge Jen.

Filmens renommé er ikke ufortjent. Den har romanse, eventyr, kampsport, kinesisk kultur og historie, og et snev av det overnaturlige – alt sammen i skjønn forening, og det er veldig moro å se på. Har du ikke sett den allerede, vet du hva du skal gjøre.


4. Vår, sommer, høst, vinter … og vår

Land: Sør-Korea ⎜ Regi: Ki-Duk Kim ⎜ År: 2003

Gjennom fem kapitler som samsvarer med tittelens årstider, følger vi en buddhistisk munk gjennom en livstid – fra barndom til alderdom. Det hele foregår langt inne i en uberørt skog oppe i fjellene, i et kloster som flyter på en innsjø.

Filmens tittel forteller ikke bare noe om filmens struktur, men også dens budskap. Faktisk tror jeg ikke jeg kan komme på noen annen film med en tittel som er så megetsigende. Så jeg lar det faktisk være med det.


3. The Raid 2: Berandal

Land: Indonesia ⎜ Regi: Gareth Evans ⎜ År: 2014

Det er mulig det er kontroversielt å velge denne oppfølgeren, som er mye lenger, og mye mindre fokusert, enn «The Raid» (2011). Det er også muligens kontroversielt å ha noen av dem på lista overhodet, da regissøren ikke er asiatisk, men kommer fra … Wales.

Likevel står jeg ved å inkludere «The Raid 2: Berandal» her. Dette er to og en halv time med vanvittig imponerende og brutal kampsport og action, og det er ikke kjedelig et øyeblikk. Sett deg godt til rette, skru opp lyden og vær klar for å få juling.


2. After Life

Land: Japan ⎜ Regi: Hirokazu Koreeda ⎜ År: 1998

Hirokazu Koreedas «After Life» var for meg en døråpner til litt smalere japansk og asiatisk film, og ikke minst til Koreeda selv.

Det er flere andre av filmene hans som er vesentlig mer kjent, slik som «Still Walking», «Som far, så sønn» og «Søstre» – som jeg også anbefaler varmt. Men jeg går for «After Life» her, som var den første jeg så, for 6-7 år siden – og som gjorde veldig stort inntrykk. Jeg har vendt tilbake til filmen flere ganger, og den er bare blitt bedre.

«After Life» foregår i et limbo mellom liv og død – et slags venteværelse for de nylig avdøde, som får en uke på seg til å tenke gjennom livene sine. Så må de velge ut kun ett minne som de får ta med seg inn i evigheten.

Mens filmen altså på sett og vis går løs på de store spørsmålene, er den samtidig så stillferdig og jordnær at det er alt annet enn påtrengende. Og hvis ikke den beskrivelsen skremmer deg vekk, bør du virkelig gi denne en sjanse.


1. In the Mood for Love

Land: Hong Kong/Kina ⎜ Regi: Wong Kar-wai ⎜ År: 2000

Jeg ble først introdusert for Wong Kar-wai gjennom «Chungking Express», og det smerter meg å ikke ha med den filmen på lista (jeg har, som du kanskje har sett, holdt meg til kun én film per regissør – og strengt tatt også kun én per land).

Valget falt likevel på «In the Mood for Love». Det tok meg et par ganger før jeg helt tok den – filmen handler om minner, og det gjenspeiles i måten den helt konkret er filmet og strukturert. Det gjør den litt uvant.

Men … dette må også være en av de vakreste filmene som noengang er laget. Se den, og så vent litt – og se den igjen. Det er verd det.


Honorable mentions

Mats er flink på å holde seg til tre hon mens. Da går jeg for

  • «The Man from Nowhere». Den ser ut som en litt trashy actionfilm, men var en positiv overraskelse.
  • «Castaway on the Moon» (toppbildet). En mann prøver å ta livet sitt ved å hoppe fra en bro i Seoul, men overlever og skylles i land på en liten øy midt i elven – mutters alene. Filmen er veldig fin, og noe for seg selv.
  • «Oldboy». Au.

… men jeg klarer ikke dy meg, så jeg tar med tre til:

  • «Departures». Nok en fin japansk film om liv og død. Jeg aner en trend.
  • «Internal Affairs». Filmen som inspirerte Scorseses «The Departed».
  • «13 Assassins». Fordi denne lista manglet seppuku.

Hva har jeg glemt? Hvor tar jeg feil? Del lista og meningene dine med oss på Facebook!

4 kommentarer til «Topp 5 asiatiske filmer, siste 25 år»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *